Melanie Jame Wolf I The Creep

(c) Ashton Green

*** English version below ***

Melanie Jame Wolf I The Creep

 

Laufzeit der Ausstellung: 17.12.2022 – 30.12.2022, 12:30 – 18:00 Uhr

Schaufenster-Ausstellung: 31.12.2022 – 07.01.2023

Eröffnung: 17.12.2022, 14:00 – 19:00 Uhr

Performances: 17.12.2022, 16:00 Uhr und 18.12.2022, 16:00 Uhr

Zu creep bedeutet, sich leise und schleichend zu bewegen, um nicht entdeckt zu werden. Ein creep ist eine Person, die bei anderen ein Gefühl des Unbehagens und der Angst hervorruft. Creeps creep. Ihre Gewalt wird als Affekt erlebt - eher gefühlt als gesehen - sie ist schwer zu quantifizieren und daher schwer zu beweisen, manchmal sogar schwer zu glauben. Menschen creep. Das können auch Institutionen. Die Zeit creeps. Genauso wie das Vergnügen.

The Creep bei feldfünf ist die Erste einer Reihe von Installationen der in Berlin lebenden Choreografin und bildenden Künstlerin Melanie Jame Wolf, in denen sie ihre laufenden Kriechstudien durchführt. Es ist eine Choreographie zwischen zwei Figuren - einem Cowboy und einem Berg - die eine poetische Meditation über Gewalt und Geschichtenerzählen verkörpern. Ausgehend von Walter Benjamins Konzept der "mythischen Gewalt" - in der faschistische Macht und Autorität dadurch akkumuliert werden, dass sie sich selbst als uralte Wahrheit aufführen - untersucht The Creep das Unsichtbare und das Heimtückische; erzwungenes Schweigen, doppelte Bedeutungen und Auslassungen; das Seltsame und das Unheimliche.

Die Installation setzt Wolfs formale Erkundung der erweiterten choreografischen Möglichkeiten von Stoff, Video und gedrucktem Text fort und führt gleichzeitig neue skulpturale Entwicklungen in ihrer Praxis ein. Die Installation wird am Eröffnungswochenende der Ausstellung durch 2 Episoden einer Live-Performance aktiviert.

 

Melanie-Jame Wolf ist eine in Berlin lebende bildende Künstlerin und Choreografin. Sie arbeitet allein und mit Freunden an interdisziplinären Werken über Macht, Kapitalströme und das Phänomen des "Showbusiness". Sie erforscht diese Ökonomien und Verstrickungen in Arbeiten für den Einsatz in Galerien, im Theater und auf dem Bildschirm. Sie versteht Installation und Bewegtbild als eine erweiterte choreografische Praxis und beschäftigt sich mit Humor als einer Strategie der Kritik und dem Umgang mit Sprache auf unterbewusste und überraschende Art.

Ihre Arbeiten wurden bereits im HAU - Hebbel am Ufer, Kiasma Museum of Contemporary Art, nGbK, The National 2019: New Australian Art Biennial, Festival of Live Art Melbourne, VAEFF Film Festival NYC, Arts Santa Monica Barcelona, Schwules Museum, Sophiensaele, Münchner Kammerspiele, Arts House Melbourne, KW Institute of Contemporary Art, Kunstmuseum Basel - Gegenwart, Künstlerhaus Bethanien, Kunstmuseum Basel, Kasseler Dokfest & Institute of Modern Art, Brisbane gezeigt. Melanie Jame war eine von 8 Nominierten für den Berliner Kunstpreis 2022.

Mehr zur Künstlerin: www.savage-amusement.com

Instagram: @allforyoursavageamusement

 

 

*** English version ***

Melanie Jame Wolf I The Creep

 

Full exhibition: 17.12.2022 – 30.12.2022, 12:30 – 18:00 Uhr

Window exhibition: 31.12.2022 – 07.01.2023

Opening: 17.12.2022, 14:00 – 19:00 Uhr

Performances: 17.12.2022, 16:00 Uhr und 18.12.2022, 16:00 Uhr

To creep is to move quietly, with stealth, to avoid detection. A creep is a person who produces feelings of discomfort and fear in others. Creeps creep. Their violence is experienced as affect - felt rather than seen - it is hard to quantify and therefore hard to prove, sometimes even hard to believe. People creep. So can institutions. Time creeps. So can pleasure.

The Creep at feldfünf is the first in a series of installations by Berlin based choreographer and visual artist, Melanie Jame Wolf, in which she will enact her ongoing creep studies. It is a choreography between 2 figures - a cowboy and a mountain – embodying a poetic meditation on violence and storytelling. Departing from Walter Benjamin's concept of 'mythic violence' - in which fascist power and authority is accumulated by performing itself as ancient truth - The Creep studies the invisible and the insidious; forced silences, double meanings, and omissions; the weird and the eerie.

The installation continues Wolf's formal exploration of the expanded choreographic possibilities of fabric, video and printed text, whilst introducing new sculptural developments in her practice. It will be activated with 2 episodes of live performance across the opening weekend of the exhibition.

 

Melanie-Jame Wolf is a visual artist and choreographer who lives in Berlin. She works solo and with friends, making interdisciplinary pieces about power, flows of capital, and the phenomenon of “show business.” She examines these economies and entanglements in works for gallery, theater, and screen spaces. Approaching installation and moving image as an expanded choreographic practice, she is invested in humor as a strategy for critical possibility and in working with language in subliminal and surprising ways.

Her work has shown at HAU - Hebbel am Ufer; Kiasma Museum of Contemporary Art, nGbK, The National 2019: New Australian Art Biennial, Festival of Live Art Melbourne, VAEFF Film Festival NYC, Arts Santa Monica Barcelona, Schwules Museum, Sophiensaele, Münchner Kammerspiele, Arts House Melbourne; KW Institute of Contemporary Art, Kunstmuseum Basel - Gegenwart, Künstlerhaus Bethanien, Kunstmuseum Basel, Kasseler Dokfest & Institute of Modern Art, Brisbane. Melanie Jame was one of 8 nominees for the Berlin Art Prize 2022.

Website: www.savage-amusement.com

Instagram: @allforyoursavageamusement

 

 

A production of Melanie Jame Wolf in in co-production with SOPHIENSÆLE. Supported by the NATIONAL PERFORMANCE NETWORK - STEPPING OUT, funded by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media as part of the NEUSTART KULTUR. Hilfsprogramm Tanz.