*** English version below ***
Rahima Gambo: Hope is a Make-Shift Stove
Instagram takeover (feed und -stories), 2020, Farbe, Dauer variierend
Orte: Voulgari Vintage, Markgrafenstraße 88, 10969 Berlin; Café Nullpunkt, Friedrichstraße 23B, 10969 Berlin
Rahima Gambo untersucht in ihrer künstlerischen Praxis, mit den Medien Film, Fotografie, Video und in installativen Arrangements, Orte und Kontexte und stellt deren spezifische gesellschaftspolitischen Eigenheiten heraus. Derzeit widmet sich Gambo wiederkehrend dem Thema des „Gehens“ und greift da- bei auf dekoloniale und feministische Methoden zurück, die sie mit erweiterter bewegter Fotografie zum Ausdruck bringt. Performative Momente, kurze Videosequenzen, dokumentarische Zeug-nisse und Narrative überlagern und verbinden sich und erzählen auf diese Weise auch die Geschichte der Künstlerin und ihre persönlichen Erfahrungen mit Raum.
Rahima Gambo, Hope is a Make-Shift Stove, 2020, Video, Farbe, 00:10 min., Videostill
Ein Teil dieser fortlaufenden Untersuchung zeigt sich in ihrer Arbeit „A Walk“, einer psychogeografischen Untersuchung aus Lagos, Maiduguri und Abuja, die als innere Kartographie konzipiert und von Gambo auf die von ihr durchquerte Umgebung projiziert wird. Die Frage nach den Grenzen der Dokumentation und Archivierung persönlicher Eindrücke mit fotografischen und filmischen Mitteln, die nur eingeschränkt alle Sinneswahrnehmungen festhalten können, bildet einen Ausgangspunkt ihres Interesses am „Gehen“.
„A “Walk” is an intersection of many moving ideas,
but what remains constant in my mind is the question of how to mend a rupture,
stitch a gash, and put the pieces back together of something,
perhaps a body, fragmented in the landscape.”
Für ihre Arbeit „Hope is a Make-Shift Stove”, die im Rahme von Flaneurin* oder Spaßverderberin*? entstanden ist und über die Ausstellungslaufzeit als Instagramstory und -feed sowie als Videoaufzeichnung im öffentlichen Raum zu sehen ist ist, zeichnet Gambo ihre morgendlichen Spaziergänge in Abuja auf. Den Einfluss der aktuellen COVID-19 Krise, die auch das alltägliche Leben in Nigeria beeinflusst, zeigt sich besonders bei Straßenhändler*innen und Verkäufer*innen. Fokuspunkt ihrer Arbeit ist eine Gruppe von Frauen, die eine Straßenecke besetzt haben und ohne Erlaubnis ihre make-shift stoves (provisorische Kochplatten) aufstellen, um Fast Food wie die beliebten Bohnenkuchen an morgendliche Berufspendler*innen für 10 Naira (umgerechnet 2 Eu- ro-Cent) pro Stück zu verkaufen. Gambo zeigt, wie diese Frauen in der Gemeinschaft zu Expertinnen dafür werden, immer wieder neue Möglichkeiten zu finden, ihren Lebensunterhalt zu bestreiten, indem sie die ephemeren, mobilen und spontanen Qualitäten ihres Tuns nutzen, und Ressourcen teilen, um sich gegenseitig zu unterstützen. Rahima Gambo verwendet ihr Künstlerinnen Honorar, um diesen Frauen für eine gewisse Zeit den Verkauf der Kuchen zu sichern und den Pendler*innen dafür kostenlose Snacks zu stellen. Neben den Kochplätzen der Frauen ist ein Schild mitder Aufschrift „Hope is a make-shift stove” angebracht, das auf die Arbeit aufmerksam macht.
RAHIMA GAMBO (*1986 in London) ist eine nigerianische Multimediakünstlerin und Fotografin und lebt in Abuja. Präsentiert wurden ihre Filme und Fotografien zuletzt u.a. bei: 12th Mercosul Biennal, Porto Alegre, Brasilien (2020); Berlinale, Berlin (2020); e-flux Video & Film, online (2020); 12th Bamako Encounters Photography Biennale, Bamako (2019/2020); Centre for Contemporary Art, Lagos (2019/2020). 2020 erhielt Gambo die FOAM Talent und 2018 die World Press Photo 6×6 Auszeichnung. Nominiert wurde sie u.a. für den Contemporary African Photography Prize (2020) und war Stipendiatin der Magnum Foundation, New York (2019) sowie der Open Society Foundation, New York (2017).
***English version***
Rahima Gambo: Hope is a make-shift stove
Instagram takeover (feed and -stories), 2020, color, length varying
Places: Voulgari Vintage, Markgrafenstraße 88, 10969 Berlin; Café Nullpunkt, Friedrichstraße 23B, 10969 Berlin
Rahima Gambo investigates places and contexts in her artistic practice, using the media of film, photography, video and in installative arrangements, and highlights their specific socio-political characteristics. Gambo is currently devoting herself repeatedly to the theme of “walking”, drawing on decolonial and feminist methods, which she expresses through extended moving photography. Performative moments, short video sequences, documentary testimonies and narratives overlap and connect, and in this way also tell the artist’s story and her personal experiences with space.
Part of this ongoing investigation is shown in her work “A Walk”, a psycho-geographical investigation from Lagos, Maiduguri and Abuja, conceived as an inner cartography and projected by Gambo onto the environment she passes through.The question of the limits of documenting and archiving personal impressions with photographic and filmic methods, which can only capture sensory perceptions to a limited extent, forms the starting point in her interest of “walking”.
„A “Walk” is an intersection of many moving ideas,
but what remains constant in my mind is the ques- tion of how to mend a rupture,
stitch a gash, and put the pieces back together of something,
perhaps a body, fragmented in the landscape.”
For her work “Hope is a Make-Shift Stove”, which was created within the framework of “Flaneurin* oder Spaßverderberin*?” (Flaneur or Killjoy?) and can be seen over the duration of the exhibition as Instagram story and post as well as a video in public space, Gambo records her morning walks in Abuja. The influence of the current COVID-19 crisis, which also affects everyday life in Nigeria, becomes particularly evident among street vendors and salespeople. The work focusses on a group of women who have occupied a street corner and without permission set up their make-shift stoves to sell fast food like the popular bean cakes to morning commuters for 10 Naira (con- verted 2 Euro-Cent) per piece. Gambo shows how these women, as a community, become experts in finding new ways to make a living by using the ephemeral, mobile and spontaneous qualities of what is given, constantly reinventing and sharing resources to support each other. Rahima Gambo uses her artist’s fee to secure the sale of the cakes for the women for a certain period and provide free snacks for the commuters in return. A sign next to the women’s cooking places with the inscription “Hope is a make-shift stove” is placed to draw attention to the project.
RAHIMA GAMBO (*1986 in London) is a Nigerian multimedia artist and photographer based in Abuja. Her films and photographs have recently been presented at: 12th Mercosul Biennal, Porto Alegre, Brazil (2020); Berlinale, Berlin (2020); e-flux Video & Film, online (2020); 12th Bamako Encounters Photography Biennale, Bamako (2019/2020); Centre for Contemporary Art, Lagos (2019/2020); 11th Bamako Encounters Photography Biennale (2017). In 2020 Gambo received the FOAM Talent Award and in 2018 the World Press Photo 6×6. She was nominated for the Contemporary African Photography Prize (2020) and was a fellow of the Magnum Foundation, New York (2019) and the Open Society Foundation, New York (2017).